Stručna suradnica Davorka Gorek zajedno s učiteljicama Martinom Šolčić (hrvatski jezik), Ivanom Marić Kožar i Lidijom Vinovrški (matematika) uspješno su provele trodnevnu edukaciju u okviru programa „Alati za moderno doba“ (14.–16. studenoga 2024.) te dobile certifikat Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu. Program je potom proveden u razredima 7.b, 8.b i 8.c, gdje su svi učenici aktivno sudjelovali u 12 pažljivo osmišljenih radionica.
Teme radionica i što su učenici naučili:
- 0. Uvodni, informativno‑motivacijski susret – upoznavanje s ciljevima programa
- 1. Zašto ALATI? – važnost alata za snalaženje u digitalnom i stvarnom svijetu
- 2. Zašto radim sve što radim? – uvid u osobne motive i ponašanja
- 3. Što je tu toliko privlačno? – razumijevanje digitalnih privlačnosti i navika
- 4. Je li sve onako kako se čini? – kritički pogled na sadržaje i dojmove iz online svijeta
- 5. Mogu li biti u ravnoteži? – balansiranje vremena i fokusa između online i offline života
- 6. Imam li odnose u dva svijeta? – odnosi u stvarnom i virtualnom prostoru
- 7. Vrijede li ovdje isti koraci? – ponašanja i pravila u online komunikaciji
- 8. A gdje sam tu ja? – izgradnja osobnog identiteta i svijest o vlastitim vrijednostima
- 9. Trebam li brinuti za sebe? – važnost brige za mentalno zdravlje
- 10. Znam li sve o alatima? – informiranost o digitalnim alatima i njihovim rizicima
- 11. Pa ja imam kutiju punu alata! – osvještavanje i integracija stečenih znanja
Valja naglasiti kako je program “Alati za moderno doba” psihoedukativnog karaktera. Uz prijenos informacija i poučavanje učenika, snažan naglasak stavlja se na introspekciju i promišljanje o vlastitom psihološkom funkcioniranju. Učenici imaju priliku usvajati i razvijati specifične socijalne, emocionalne i komunikacijske vještine.
Program se provodi u obliku uvodnog informativno-motivacijskog susreta i 11 tematskih, strukturiranih i interaktivnih radionica, svaka u trajanju od 45 minuta, jednom tjedno. Kroz grupni rad, koristi raznolike intrapersonalne, interpersonalne i kreativno-ekspresivne tehnike – od radnih listova, grupnih diskusija, igranja uloga, kvizova, postera, analize priča, do korištenja multimedije.
Povodom edukacijskog dana u OŠ Klinča Sela, program i njegove radionice predstavljeni su i ostalim učiteljima škole. Kroz zajedničku razmjenu iskustava i sudjelovanje u odabranim aktivnostima, učitelji su imali priliku iz prve ruke upoznati metode i ciljeve ovog preventivnog programa.
Također, roditeljima učenika koji su sudjelovali u programu omogućeno je upoznavanje s temama, ciljevima i načinom rada, čime se dodatno potaknula suradnja škole i obitelji u potpori učenicima u nošenju sa svakodnevnim izazovima digitalnog i stvarnog svijeta.
Što motivira djecu za korištenje digitalnih sadržaja?
Prema istraživanju koje je dio stručnih materijala programa, učenici najčešće koriste digitalnu tehnologiju zbog:
- interakcije i komunikacije (povezivanje s vršnjacima i obitelji),
- zabave i razonode (igre, video sadržaji, društvene mreže),
- opuštanja i relaksacije,
- učenja i informiranja.
Sve češće se javljaju i motivi poput dosade i straha od propuštanja (FOMO), što dodatno ističe važnost razvoja samoregulacije i digitalne pismenosti među djecom i mladima.
Kroz program, učenici su razvili kritičko mišljenje, emocionalnu pismenost i odgovorno digitalno ponašanje. Naučili su kako se nositi s izazovima u virtualnom prostoru, ali i u stvarnom životu, postajući svjesniji vlastitih postupaka i odnosa. Sve to kroz strukturirani, podržavajući i poticajan školski okvir koji ih priprema za svijet u kojem žive.
Projektni tim programa „Alati za moderno doba“ dobitnik je godišnje nagrade “Ivan Filipović” za znanstveni i stručni rad u području odgoja i obrazovanja u 2024. godini. Ovo prestižno priznanje Ministarstva znanosti i obrazovanja dodijeljeno je za doprinos razvoju inovativnog preventivnog programa koji osnažuje mentalno zdravlje djece i mladih kroz odgovorno i svjesno korištenje digitalne tehnologije.















