Učenici petog razreda naše škole imali su priliku zakoračiti u svakodnevni život Rimljana kroz niz pažljivo osmišljenih nastavnih aktivnosti u sklopu teme Rimsko društvo i svakodnevica.
Nakon uvodnog rada s edukativnim videima i digitalnim zadacima koji su im pomogli usvojiti osnovne pojmove o rimskom društvenom ustroju, učenici su dobili zadatak da popune tablicu uspoređujući dvije rimske obitelji – bogatu patricijsku obitelj i siromašnu plebejsku obitelj – kako bi uočili razlike u stilu života, ulozi članova obitelji te dostupnosti obrazovanja ii materijalnih dobara.
Obitelji pod povećalom
Jedan od središnjih zadataka bio je usporediti život bogate patricijske i siromašne plebejske obitelji. Učenici su analizirali gdje i kako žive, tko obavlja koje poslove, kakva je bila uloga žena, djece i robova, i koja su prava imali pojedini članovi obitelji. Posebno su promišljali:
„Je li tvoja obitelj sličnija Klaudijevoj ili Filipovoj?“

Korišteni digitalni sadržaji:
- Video: „Kako se živjelo u antičkom Rimu?“
https://www.youtube.com/watch?v=5NDYTTKZmaQ&t=70s - Interaktivni zadatak za ponavljanje gradiva
https://wordwall.net/play/31857/209/268 - Zadatak: Istraživanje jezika – riječ ‘obitelj’
https://wordwall.net/resource/13902864 - Video: „Život u rimskim obiteljima“
https://www.youtube.com/watch?v=SWSy8uFbUGY - Dodatni interaktivni zadatak za utvrđivanje gradiva
https://learningapps.org/view40583144
Rad u skupinama: „Što bi učinila rimska familia?“
Vrhunac aktivnosti bio je rad u paru ili manjim skupinama na problemskom zadatku „Što bi učinila rimska familia?“. Učenici su dobili listiće sa stvarnim i mogućim situacijama iz života u antičkom Rimu: od krađe naslijeđene ogrlice, požara u skladištu, bijega roba, do smrti legionara koji je uzdržavao obitelj. Svaka je skupina analizirala jednu situaciju, prepoznala uloge članova obitelji te promišljala kako bi svaki od njih reagirao, što bi osjećao i što bi mogao poduzeti.
Radni listić „Što bi učinila rimska familia?“ sadržava brojne problemske situacije i dostupan je na poveznici.
Učenici su svoje zaključke prikazali i scenskim igrama, a uz radne listiće koristili su sličice rimskih likova (otac, majka, djeca, robovi), što je dodatno potaknulo kreativnost i uključivanje svih članova skupine.
Ishodi i vrednovanje
Aktivnosti su učenicima pomogle da:
- razvijaju kritičko mišljenje i empatiju,
- primjenjuju znanje u novim kontekstima,
- povezuju povijesne činjenice s emocijama i odnosima,
- uvježbaju rad u skupini, raspravu i dogovor.
Ova metoda pokazala se iznimno uspješnom u motiviranju učenika za učenje povijesti, osobito jer omogućuje aktivno sudjelovanje i osobnu interpretaciju sadržaja.